Kinepiet - Kluizendorpstraat 3 - 9940 Evergem - België - Ligging
Tel. 09 357 61 06
Gsm: 0474 48 16 98
piet.verdegem@scarlet.be
BTW BE0742 299 131

Kine Piet als kindertherapeut

Psychomotoriek (kleuter- en lagere school)

Therapie:

Psychomotorische therapie richt zich op de ontwikkeling van het kind in zijn geheel en vooral op de motorische ontwikkeling. Kinderen ontwikkelen zich normaal gezien spelenderwijs. Al bewegend breiden ze de mogelijkheden en vaardigheden van hun spieren, zintuigen en motoriek uit. Soms wordt een vertraagde of afwijkende ontwikkeling bij een kind vastgesteld. De oorzaak kan het gevolg zijn van een aandoening van de zintuigen, het zenuwstelsel of van het houdings- en bewegingsapparaat. Een tekort aan motorische ervaring kan aan de basis liggen van het probleem. Soms is er geen aanwijsbare reden. De psychomotorisch therapeut behandelt het kind zodat de motorische ontwikkelingsmogelijkheden worden vergroot. Het kind krijgt weer plezier in bewegen op allerlei domeinen. En zo komt de normale spontane ontwikkelingsspiraal weer op gang.

In de therapie wordt de achterstand van deze kinderen bijgewerkt. Door gericht en spelend te bewegen tijdens een sessie wordt de zintuiglijke en motorische ontwikkeling bevorderd. Daarbij gaan we uit van de wisselwerking tussen het denken en voelen (psyche) en het bewegen (motoriek).

Volgende aspecten kunnen hierbij aan bod komen:

  • Grove motoriek: basisbewegingen, evenwicht, coördinatie,...
  • Fijne motoriek: knippen, rijgen, schroeven draaien,…
  • Grafo- en schrijfmotoriek.
  • Visuele waarneming en visuomotoriek.
  • Ruimtelijk inzicht.
  • Lichaamsbesef
  • Relaxatie

De psychomotorische therapie focust zich ook op aspecten als werkhouding, aandacht en concentratie, faalangst en het ontwikkelen van een adequate denk- en leerstijl.

Onderzoek en advies:

Wanneer een kind zich afwijkend van zijn leeftijdsgenoten ontwikkelt, valt dit meestal al gauw op. De ouders, de school of andere betrokkenen gaan op zoek naar gerichte hulp. Zelfstandig of op doorverwijzing van de school, van het CLB of van een arts ( kinder- of huisarts ) kunnen de ouders bij een psychomotorisch therapeut terecht voor gericht onderzoek en advies. De therapeut gaat door middel van onderzoek en gestandaardiseerde testen na wat het niveau is van het kind wat betreft motoriek, zintuiglijke waarneming en andere basisvaardigheden in de ontwikkeling.

In mijn kinepraktijk richt het psychomotorisch onderzoek zich op de grove motoriek (springen, lopen, evenwicht, kracht,…) en de fijne motoriek (veters knopen, kralen rijgen, pinnetjes plaatsen,…). Ook de balvaardigheid wordt getest. Naast de motoriek kan ook de schrijfmotoriek geëvalueerd worden. Er wordt gekeken naar het resultaat, het schrijfproduct en het schrijfproces, d.i. de schrijfhouding, de pengreep en de beweging van vingers, pols en arm. Daarnaast wordt vaak ook de ontwikkeling van de visuomotoriek (visuele perceptie, motorische controle) nagegaan.

Bij aantoonbare significante psychomotorische ontwikkelingsachterstanden komt het kind in aanmerking voor psychomotorische therapie binnen het kader van een F-pathologie. Hierdoor heeft het kind recht op 60 zittingen per jaar (met terugbetaling van de mutualiteit), en dit gedurende drie opeenvolgende kalenderjaren.

Van het onderzoek wordt een verslag opgemaakt en de resultaten worden altijd met de ouders (liefst beide) besproken. Nadien kan de behandeling worden opgestart.

Ontwikkelingsgerichte therapie bij baby’s en peuters (0 - 3 jaar)

Binnen de praktijk wordt de neurologische ontwikkelingstherapie, ontwikkeld door dr. Bobath, gehanteerd als richtlijn voor het behandelen van kinderen met een centrale hersenbeschadiging zoals cerebrale parese (Cerebral Palsy), met para- en diplegie, hemiplegie, neurologische en erfelijke afwijkingen, Down-syndroom,...

Brain Gym

De bewegingen uit Brain Gym zijn een waardevolle aanvulling bij de psychomotore therapie. Wanneer de zenuwbanen voor beweging geactiveerd worden, brengen ze ook groei en verandering teweeg door in synergie het hele brein te activeren en in te schakelen - het leven zelf is beweging - Deze originele benadering brengt door meer beweging meer plezier en meer vaardigheid in elk soort leerproces.

TypTien: blind leren typen op een speelse en vlotte manier

Bij kinderen met handvaardigheidsproblemen, DCD, dyspraxie of zelfs dyslexie is het handschrift vaak zeer onregelmatig en traag. Voor vele schrijftaken is het voor deze kinderen zinvol om te leren typen. TypTien is een individuele methode speciaal ontwikkeld om deze jongeren toch te leren typen.

Wenst u graag meer informatie over de behandelingen van Kine Piet, uw kindertherapeut uit Evergem? Neem dan contact op via de contactpagina. Al uw vragen worden dan met plezier beantwoord.

Bekijk hier
onze nieuwspagina!

Bekijk hier onze nieuwspagina!

Lees meer
Back to Top